CEO Olmaya Giden Yol
Bir Kurumun En Üst Basamağına Yükselebilmenin Kuralları
Bir fili saklamaya çalışmayın!
Sürpriz gibi görünen iflaslar, zamanında iyi saklanmış görünen ama başıboş bırakıldığı için sonrasında felakete sebep olan fillerin yol açtığı sonuçlardır. Her bir fil, panik ve bunun devamında gelen güneşi balçıkla sıvamaya çalışma çabasıyla daha da semirir.
Bir de Başkan John F. Kennedy'nin Domuzlar Körfezi skandalında nasıl davrandığına bakmak gerekir. Çıkmış, televizyonda halka açık bir şekilde, herkesin lafını ağzında tıkılı bırakarak, "Benim hatamdı, yüzümüze gözümüze bulaştırdık, sorusu olan?" demiş ve oturmuştur. Kennedy, bu olaydan hiç üzerine gidilmeden sıyrılmış, aslına bakarsanız bu olay sonrası güçlenmiştir.
-Kitaptan-
Ceo'luk pozisyonu ve maaşı, pek tanınmayan üst seviye bir müdürü, bir anda güçlü ve ünlü bir uluslararası lidere dönüştürebiliyor. Geçtiğimiz yıllar içerisinde önemli şirketlerdeki Ceo'luk pozisyonunun medyanın ilgisini her zamankinden daha fazla çekmesinin sebebi bu muhtemelen. Peki, bu insanlar eğer bu şans ise- nasıl bu kadar şanslı olabiliyorlar? Sırları ne? Çalışanlar ve yeni mezunlar benzer soruların cevaplarının arayışındalar: Nasıl öne geçebilirim? Nasıl Ceo olabilirim?
Konu uzmanı Jeffrey Fox, son yılların en çok satan ve en çok taklit edilen iş kitaplarından Ceo Olmaya Giden Yol'da, kuşak farkı gözetmeksizin, içinde bir Ceo olabilme hırsı barındıran ve ön sıraları hedefleyen herkes için tüm bunların cevabını veriyor.
(Tanıtım Bülteninden)
Yazar
: Jeffrey J. FoxÇevirmen
: Teoman AkbenYayınevi
: Pegasus Yayınları
ÖZET
- CEO (Chief Executive Officer), o şirketin tüm maddi varlığını ve geleceğini yönetme konusunda stratejik sorumluluklar üstlenmiş kişidir.
- Müşteri gerçekten de kraldır. CEO ise, müşterinin kral olduğu gibi aynı zamanda nasıl kral da yapabildiğini anlayan kişidir.
- Parayı beyniniz, kazandırır, ama beyni taşıyan da vücuttur. Fizik kondisyonunuz ne kadar iyi olursa, verimli ve geri dönüşümü kolay bir çalışma için kapasiteniz de o derece yüksek olur.
- Her gün bir saatinizi planlamaya, hayal kurmaya, hatta-zararsız olmak şartıyla-bir dolaplar çevirme fantezilerine, düşünmeye ya da hesaplamaya ayırın.
- Fikir defteri oluşturun ve fikirlerinizi, planlarınızı, hedeflerinizi ve düşlerinizi buraya yazın.
- İş dünyası bir makine gibidir. Her parça çalışmak zorundadır. Bu sebeple her dişlinin yağlanması gerekir. Şirket içindeki hiyerarşide ne kadar altta bulunursa bulunsun kime ihtiyacınız olduğunu bulun ve ona ihtiyacınız olduğunu bildiğinizi ve onu takdir ettiğinizi bilmesini sağlayın.
- İşlerine geç gelenler işlerini sevmeyenlerdir. Erkenci olmak şirketinizde size her zaman için diğerlerinin üzerinde bir psikolojik üstünlük sağlayacaktır.
- Her gün kırk beş dakika erken, on beş dakika geç demek, günde 1 saat demektir. Bu da iş günleri hesabıyla, yılda yaklaşık 250 saat, bir başka hesapla gün içindeki çalışma saatleri hesabıyla 31 gün yapar. Yılda bir ay fazla çalışarak rahatlıkla herkesin önüne geçebilirsiniz.
- Her şirkette en tepede bir ‘’cosa nostra’’ bir özel ya da derin bir aile bulunur.
- Asla ne kadar iyi olduğunuzu anlatmayın. Bırakın bunu yaptıklarınız söylesin.’’Ainesi iştir kişinin, lafa bakılmaz’’.
- Çalıştığınız bölümü, işinizi ya da sorumluluk sahanızı öyle bir düzene sokmuş olmalısınız ki, siz olmadan da sorunsuzca işleyebilsin.
- Önünüzdeki 10 yılda yapmak istediklerinizin bir listesini çıkarın, yapmak istediğiniz hiçbir şey bu listenin dışında bırakılmasın.
- Top oynayacak gibi giyinirsen, top oynarsın. Dansa gidecek gibi giyinirsen dans edersin. İş hayatında da aynı kural işler. İşe uygun giyinirseniz, iş yaparsınız.
- Alanında en iyi olanları bulun ve ekibinizi onlardan kurun.
- İşe her biri 25.000 dolara çalışacak 2 vasat insandansa, 60.000 dolar alacak olan tek bir istisnai kişi almak her zaman daha iyidir. İnsanlara duygusal anlamda yatırım yaparken de cömert olun. İyi iş çıkaranlara, onlara hep güvendiğinizi, onları hep takdir ettiğinizi gösterin, alanlarında özgürlük, belki işlerinde de bir miktar daha bağımsızlık tanıyın, onları yüreklendirin.
- Ordu olmadan general hiçbir şeydir.
- İnsanları, üç yönlerini göz önünde bulundurarak işe alın.
-
- Ahlak
- Yapabilirim diyebilme alışkanlığı
- Zeka
- Çalışan maliyetlerini düşürerek para arttıramazsınız. İnsanlar bir katma değer, yatırım sermayenizi yatırıma cevap vererek arttıran bir kıymettir. Onlardan para kazanırsınız, kaybetmezsiniz.
- Biri konuşurken, yaptığınız işi bırakın, ona bakın ve dinleyin. İyi dinleyiciler harika konuşma arkadaşları kabul edilirler. Dinleme bilgelik ve zeka ile açıklanır. Onunla eş tutulur, dinleyin, dinleyin ve dinleyin.
- Bugünü YAŞAYIN, Yarını PLANLAYIN, Dünü UNUTUN.
- Şartlar ne olursa olsun, serinkanlı kalmak kadar bir insana bir diğeri karşısında üstünlük sağlayan bir şey daha yoktur.
- Öfkenin haklı bir tepki görebileceği yerde bile, olan biteni izleyenler için rahatsızlık verici olan haksızlığı yapan değil, öfke ve hiddete kapılanın görüntüsüdür.
- Karar vermek için 10 saniyeniz varsa, bunun 9’unu düşünmeye ayırın.
- İş ilişkilerinde ifadeler açık, eksiksiz ve tamamıyla anlaşılır olmalıdır. Direkt konuyu hedef alan ifadeler seçin. Uzun, sıkıcı, süslü ve teknik terimlerle dolu iletişimler kesinlikle yer ve zaman kaybıdır. Çalışanlarınızı bir şeyi doğru anlayamayacak olursa, doğru da yapmayacaklardır.
- İletişim talebinizin belli bir konu ve amacı olsun. Mümkün olan en basit konuşma ya da yazı formunu seçin.
- 3 saat düşünün, 1 saat yazın.
- Eğer biri normalde rutin sorumluluk alanlarında birine girmeyen bir iş üzerinde sıra dışı denebilecek bir iş çıkarırsa, onu ödüllendirin. Ödüllendirme sisteminiz için bir kriter koymayın. Hatta bir ödüllendirme sisteminden dahi bahsetmeyin. Bu etrafta sorun yaratacak kadar çok duyulabilir. Düzenli bir ödül uygulamayın. Yılın farklı dönemlerinde farklı miktarlar deneyin.
- Sırf ‘’süratli alınmış olsun’’ diye alınan kararlar risklidir.
- 2 tür karar vardır; dönülebilir ve dönülemez.
Dönülebilir Kararlar: Ofis düzenlemeleri, reklam dönemleri, fiyatlandırma, komite görevleri şirket politikaları vb.
Dönülemez Kararlar: Marka isimleri, üstü düzey yönetici seçimleri, bina seçimleri, bilgisayar seçimleri, vb.
- Işığında iyi bir şeyler yakaladığınız ateşe, bulduğunuz şeyin ne kadar sıradan, eski ya da denenmiş olduğuna bakmaksızın bütün kömürü dökün.
- Her zaman fikirlerin arayışında olun. Müşterilerden fikir edinin, çocuklardan veya rakiplerinizden fikir alın, diğer iş dallarından insanları, bindiğiniz dolmuşların şoförlerini dinleyin. Bir fikri kimin bulduğunun önemi yoktur. Önemli olan, onu kimin uygulamaya koyduğudur. ‘’Yaratıcı insanlar uygulayanlardır.’’
- ‘’Biraz’’ kibir iyidir. Kendinize iyi bakın ve çekici bir görünümünüzün olmasına dikkat edin. Çakı gibi olun.
- İşinizi vaktinde ve bütçe dahilinde bitirin.
- Müdürün üzerine düşen görev, hedefleri açık ve net şekilde biliyor olmak, onlara ulaşmak için gerekli planları yapmak ve işi sonlandırma aşamasında fiyatlandırmayı dikkatlice çıkarmaktır.
- Kısıtlı bütçeler, yaratıcılığı, zekayı ve buluşlar yapabilme yeteneğini ön plana çıkarır. Dar bütçeyi bir fırsat olarak görün,işleri halletme yolunda yeni ve daha az masraflı yöntemler geliştirin.
- Bir rakibin zekasını, dayanıklılığını veya yeteneklerini asla küçümsemeyin. Rakiplerinizi olduklarından da iyi kabul edin.
- İnsanın kariyerindeki en büyük engel ve tehlikelerden biri ‘’iyi’’ olana çelme takabilmek için yaşayanlardır. Bu tipler genel olarak şirket içi çekişmelerin artık işe geliş-gidiş amacı olduğu yerlerde barınırlar. Amaçları uğruna daha fazla risk almaya eğilimlidirler ve daha fazla hata yaparlar.
- Hatalarınızı her ne sebep olursa olsun mutlaka not edin. Hataları kabullenmek kişinin kendini güvende hissetmesini sağlar.
- Hedeflerinizi yazın. (Kariyer hedeflerini ve iş dışı hedeflerini ayırın)
- Çalışanlarınızın ailelerini unutmayın, bizzat teşekkür edin.
